METODE PROCENE VREDNOSTI AKCIJA I KREIRANJE VREDNOSTI ZA AKCIONARE

Stefan Zimonjić, Milan Gavrilović, Miloš Roganović

Sažetak


U radu se analiziraju metode utvrđivanja vrednosti akcija, koje spadaju u najkorišćenije finansijske instrumente.

Akcije društva su prenosive na tržištu kapitala, prema regulativi konkretne države, gde se cena formira prema principima ponude i tražnje. Interesovanje investitora zavisiće od niza parametara-od dužine nameravanog poseda akcije, njegovih afiniteta ka akcijama renomiranih firmi koje daju stabilne dividende, sklonosti ka riziku sa novim, rastućim kompanijama, kao i od afinitetima za akcijama kompanija koje planiraju ozbiljne investicione poduhvate, itd.

Uprkos tome što postoje određeni vidljivi parametri vrednosti, kao što su knjigovodstvena ili tržišna cena, oni su često nedovoljni za valjanu procenu vrednosti i moguće dobiti za investitore, koji se odlučuju za njihovu kupovinu. Zato su razvijeni modeli vrednovanja manje ili veće složenosti-diskontovanja dividendi, diskontovanja novčanih tokova, kao i niz modela relativnog vrednovanja.

Ova vrednovanja značajna su tokom života jednog akcionarskog društva, prilikom prve emisije, kasnijih dokapitalizacija, kao i prilikom donošenja investicionih odluka na sekundarnom tržištu akcija.

Ključne reči


akcije, cene akcije, diskontovanje novčanih tokova, model relativnog vrednovanja

Reference


Brealy R., Myers S., Marcus, A, Fundamentals of corporate finance, Third edition, University of Phoenix, Phoenix, 2011.

Fernadez, P, Valuation methods and shareholder value creation, Accademic Press, San Diego, 2002.

Jeremić, Z, Finansijska tržišta i finansijski posrednici, Univerzitet Singidunum, Beograd, 2012.

Gottwald, R, Тhe use of the p/e ratio to stock valuation, Grant journal, Mendelova univerzita v Brně, Brno, 2012.

Richard, P. еt al, Measuring Organizational Performance: Towards Methodological Best Practice, Journal of Management, vol. 35, No. 3, 2009.

Stewart, B, EVA-best practice, John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey, 2013.

Gavrilović M., Jovančević D., Cogoljević M., Kreiranje nove vrednosti privrednih društava, Međunarodna naučna konferencija: Resursi i društveni razvoj Srbije, Rajac, Centar za strateška istraživanja, septembar 2011.

Harley, R. and Trahan, E, Corporate Financial Control Mechanisms and Firm Performance: The Case of Value-Based Management Systems, Journal of Business Finance and Accounting, Vol. 34, Issue 1-2, 2007.

Baškarad, N, Fundamentalna analiza cena akcija, Institut za pravo i finansije, Beograd, 2014.

Кoller, T, Goedhart, M. and Vessels, D, Measuring and managing the value of companies, 6th ed., McKinsey & company, New Jersey, 2015.

Pavković, A, Instrumenti vrednovanja uspješnosti poslovnih banaka, Zbornik Ekonomskog fakulteta u Zagrebu, Vol. 2, No. 1, Zagreb, 2004.

Joković, N, Unapređenje mera poslovnog uspeha akcionarskog preduzeća, Deloitte & Touche, Ekonomski institut, Beograd, Vol. 26, No. 1-4, 2000.

Erasmus, P, Value based financial performance measures: an evaluation of relative and incremental information content, Corporate ownership & control, Vol. 6, Issue 1, 2008.

Pucarević, M, Mjerila performansi kao pokazatelji efekata akvizicije, Naučni časopis za ekonomiju, Financing 03, 2012.

Čupić, M, Ocena značaja četiri varijante rezidualnog dobitka za ostvarivanje cilja maksimiziranja vrednosti za akcionare, Ekonomski horizonti, Ekonomski fakultet Univerziteta u Kragujevcu, Vol. 12, Sveska 2 , 2010.

Gavrrilović, M., Zimonjić, S., Technical analysis as a method of predicting price movements and future market trends, Finance, Banking and Insurance-Book 5, EEE 2017, Faculty of Business Economics and Entrepreneurship, Belgrade, 2017.


Ceo tekst: PDF

Povratni linkovi

  • Trenutno nema povratnih linkova


Copyright ⓒ 2013 ..: Visoka škola za poslovnu ekonomiju i preduzetništvo - Beograd :..